Od dizajnera i arhitekti je zatraženo da stvore nove koncepte, a kao rezultat HOMI i Host lansirali su novi "normalniji" dizajn, koji predlaže novu "terapiju" za svakodnevni život.
U poslednjih nekoliko meseci bili smo svedoci promene paradigme u prostorima koje zauzimamo svojim životom. Polako, ali sigurno vraćamo se starom načinu života. Sada kada konačno možemo da napustimo svoj dom, našli smo se u složenoj situaciji, jer treba da pratimo niz pravila koja još nisu isprobana i testirana. Sa novim navikama, ličnom pažnjom i javnim zahtevima, teško je ući u siguran tok. U središtu svega toga su mesta kojima imamo i najviše pristupa. Pre svega tu je naš dom, ali i mesta poput barova, restorana, hotela i drugih zatvorenih prostora koji imaju veliki uticaj na naše svakodnevno zdravlje.
Kada se ponuđene usluge ne mogu u potpunosti koristiti na daljinu, fizički prostor je od suštinskog značaja. U ovom kontekstu, dizajneri i arhitekte su izueztno važni. Oni koje obično smatramo ljudima koji stoje iza "lepote", ambasadori "stila" i kreatori originalnih formi, koji su u većini slučajeva postali ikonični izrazi istorije nošnje i umetnosti, sada su zauzeti kombinovanjem akcija potiv zaraze i socijalnim distanciranjem, želeći da nam osiguraju udobnost i normalnost na željenom nivou, jer to je od sada naša stvarnost u kojoj treba da uživamo u bezbednom okruženju, istovremeno gostoljubivim i prijatnim.
Dva događaja koja se održavaju na milanskom sajmu, a koja su uvek bila usmerena na razvoj dizajna su HOMI i Host. Homi je posvećen kućnim dodacima i održaće se od 19-22. septembra 2020. godine, sa izdanjem Home & Dehors. S druge strane Host je međunarodna ugostiteljska izložba, koja će se održati u periodu od 22-26. oktobra 2021. godine. U ovom trenutku transformacije, ovi događaji postali su opservatorija koja gleda kako se svet menja, kako se redizajnira, zahvaljujući stručnosti stvaralaca prostora i dodataka.
Ova dva događaja trenutno predstavljaju platformu za razmenu ideja od strane profesionalaca, pozvanih da praktično dizajniraju novu normalu: razmena saveta i opipljivih uspeha dizajnera od suštinskog je značaja za pokretače znanja predstavljenih na izložbama, posebno sada u trenutku kada je neophodan doprinos napretku svakog sektora za prevazilaženje stagnacije izazvane vanrednom situacijom.
Kriterijumima održivosti koje smo već poznavali i kojih smo se pridržavali, poput izbora prirodnih materijala ili ponovne upotrebe recikliranog materijala u opremanju prostora ili stvaranja dodataka, ukazivanja pažnje proizvodnom procesu, mogućnosti odlaganja proizvoda nakon isteka veka , sada se pridružuju i drugi, koji se odnose na pažnju po pitanju pravila protiv zaraze, zahtevajući poštovanje potreba korisnika i smanjenje rizika.
Ovo je nova renesansa dizajna i Vitruvijski čovek, koji je oduvek bio simbol čovekove centralnosti u kosmičkom poretku, sada postaje ikona dimenzije lepote i sklada, sa poštovanjem drugih u ime novog humanizma koji nosi naziv "prava udaljenost", koja čeka da bude napisana (dizajnirana).
DOM SE MENJA KAKO BISMO MI MOGLI DA OSTANEMO ISTI
Ulazi redizajnirani kao funkcionalna područja u kojima već po ulasku možemo da skinemo odeću sa sebe, zatim hibridni prostori u kojima se može i živeti i raditi, kao i nova organizacija svih mogućih dodataka kako bi se sve lakše dezinfikovalo i očistilo, pri tome ne mislimo samo na površine već i na tekstil, kreirani su od inovativnih materijala koji mogu da odbace prašinu ili su zamišljeni da izađu na kraj sa deterdženstima na bazi amonijaka, a da se pri tom ne oštete.
Naši domovi se menjaju: transformisani stabilnim prisutsvom njihovih stanovnika prilikom izolacije, oni se više neće nikad vratiti na ono što su ranije bili. Delom škola, delom kancelarija, delom sklonište u kom se dekontaminira. Oni su prva mesta koja su reagovala na promene koje su u toku, transformišući upotrebu zatvorenih prostora i ponovo otkrivajući spoljne prostore kao "oaze".
Dizajneri enterijera se sada fokusiraju na funkcionalnost i svestranost, očigledno propraćene bezbednošću, postugnute zahvaljujući mogućnosti da se naši životni prostori brzo menjaju, zadovoljavajući potrebe onih koji zahtevaju da provedu mnogo više vremena kod kuće, nudeći im rešenja za ispunjenje svake pojedinačne potrebe. Savremene kuće su sada praktičnije ali ne i manje lepe.
Važno je da dizajn bude usmeren na osobu koja živi u tom prostoru i koristi predmete u njemu. Izazov da se standardizuje kako bi se garantovala poboljšana bezbednost ne sme da nadvlada glas kreativnosti, koji zapravo može biti osnažen novim zahtevima i originalnim ponudama u ovo teško vreme. Multifunkcionalni prostori i higijenski dodaci, koji mogu po potrebi biti za jednokratnu upotrebu, dizajnirani uz poštovanje okoline, predstavljaju izazove trenutka i moguće rešenje o kom treba da se razmišlja.
Doprinos istraživanju na polju materijala je i dalje od suštinskog značaja, kako bi se garantovala sigurna upotreba predmeta. I novi materijali ili oni koje već poznajemo, ali na nov način koristimo, takođe apeluju na dizajn da se maksimalno iskoriste njihove karakteristike, dodavajući sanitarnost i sigurnost kružnom konceptu “proizvod – upotreba - recikliranje i ponovno korišćenje”.
Dom budućnosti možda neće nužno biti veći, ali je imati više prostora za naš mir, za naše potrebe, stare i nove i svakako za našu bezbednost, i ponudiće više prostora dizajnerima i arhitetkama koji zaista žele da promene svet, a ne samo da prihvate svet koji se menja.
NOVA VREDNOST OBNOVLJENOG GOSTOPRIMSTVA
Otkrivanje stvarnog zadovoljstva ponovnog susreta, uprkos dozvoljenoj distanci. Odmor, putovanje ili večera sa prijateljima izgledaju još dalje, jer nam je teško da se naviknemo na nove propise. Sada kada možemo da napustimo svoje domove, spontani gestovi su postali problem, budući da su ograničeni vremenom i prostorom, ali ne možemo ih se i ne smmo odreći, čak i kada nam je treško da se naviknemo na nove regulative.
Dizajn je odgovoran za pomoć svima nama u pogledu iskorišćenja mogućnosti situacije, bez fokusiranja na njegove granice, dok pomoć pružena restoranima i hotelima, kako bi se spasila industrija ugostiteljstva, kako u Italiji tako i u čitavom svetu, otvara novo poglavlje, u ime inovacije.
Ponovno kafe izvan bara, može biti jedna nova lepa navika, kao što smo nekad čekali za šankom tog istog bara šolju svoje prve jutarnje kafe. Mašine za ovu novu aktivnost mogu imati različite opcije u odnosu na svoje prethodnike i mogu biti instalirane napolju, na primer.
Recepcije hotela takođe se mogu redizajnirati kako bi bolje funkcionisale prilikom situacija u kojima ljudi stoje u redovima, obezbeđujući im bezbedno čekanje u udobnim čekaonicama, uz ponudu posebnih linija za sanitarnu zaštitu prtljaga. Ono što je važno jeste da opcije koje se nude budu direktne, da spreče stres i greške, kako bi dobrobit gostiju u svakom trenutku bio glavni prioritet.
Sobe za goste zahtevaju jedinstvo lepote, makisimalan užitak i brzo čišćenje po odlasku gostiju. Materijali i oblici nameštaja mogu u tom pogledu pomoći, ali standardizacija ne sme eliminisati mogućnost da svaki hotel odabere svoj stil.
U velikim hotelima, a uskoro i u manjim, fizičkim rešenjima pridružiće se i tehnološka, poput kamera i sistema za kontrolu protoka, koji zahvaljujući tehnologiji veštačke inteligencije sprečavaju mogućnosti okupljanja. Ali tehnologija je beskorisna ako prostori nisu redizajnirani da bi bili zaista efikasni i omogućili najbolje moguće upravljanje situacijama koje su otkrili “elektronski mozgovi”.
Ako su transparentne zaštitne barijere između mesta za stolovima u restoranima postale simbol mera koje će im omogućiti da ponovo počnu sa radom, želja za odgovorom na ograničenje nekom dobrom idejom poput prilagođenih stolova ili pribora za jelo, može biti prilika za inovaciju sa stilom, uključujući naravno mere zaštite.
To nije samo pitanje garantovanja sigurnosti bez žrtvovanja lakoće i gostoljubivosti prošlosti, već celokupnog prepravljanja gostoprimstva hotela i sektora van kuće. Ovo naravno uključuje mesta, prostore, predmete i instrumente za posluživanje, redizajnirajući ih za upotrebu na nov način.
DIZAJN “TERAPIJA” SVAKODNEVNOG ŽIVOTA
Zadatak koji trenutno poziva projektante i arhitekte uključuje mnogo više pukog prilagođavanja, preuređenja i rešavanja hitnih situacija. Oni moraju da prenesu dostojanstvo i individualnost ljudi koji žive i kreću se u svim sredinama i koji samim tim imaju pravo na svoj prostor i bezbednost.
Dok se ne pronađu rešenja u zdravstvu za probleme poput ove krize, dizajn može postati autentična “životna terapija”: sposobnost evolucije prema projektima koji kombinuju sigurnost i dobrobit omogućiće nam da zajedno promenimo društvenu kulturu, učeći kako da se borimo sa trenutnom situacijom bez žrtvovanja estetskog izraza mesta u kom živimo, i zadovoljstva sa kojim to činimo.
Zahvaljujući dizajnu možemo da nastavimo da upijamo lepotu, ne plašeći se zaraze koje nam donosi okruženje i lokacija u kojoj živimo.
Za inovativnost, interakciju između zajednica i profesionalaca, kao i za sticanje nove svesti o ulozi dizajna dođite na HOMI Outdoor HOME & DEHORS koji se održava na milanskom sajmu od 19-22. septembra 2020. godine, i na Host međunarodnu izložbu ugostiteljstva od 22-26. oktobra 2021. godine.
Ž.J.