Vertikalna gradnja: škola koja se “širi” u visinu

Šta pametne nacije rade kada uoče neravnotežu između porasta potražnje za obrazovanjem i nedostatka zemljišta? Reše da je vreme da se prošire, ali u visinu!

Da, koliko god to bizarno zvučalo, zaista je moguće proširiti se u visinu! A stanovnici kineskog grada Šenžena su svedoci jedne takve gradnje. Naime, zgrade osnovnih i srednjih škola u Šenženu rastu, a u nekim slučajevima su i premašile granicu visine od 24 metra. Ništa čudno, posebno ako se ima u vidu da jedna škola u proseku ima oko 45 odeljenja.

Jedan od takvih “visinskih” projekata je i ova eksperimentalna škola za devetogodišnje obavezno obrazovanje koja je dizajnirana sa namerom da ponovo izgradi vezu između đaka i prirode, uprkos ekstremnom nedostatku zemljišta i visokog odnosa površina. Slaganjem građevinskih modula i otvorenog prostora odnosno dvorišta, ova škola pruža deci dovoljno mesta za aktivnosti na ograničenom zemljištu. Visoka površina, s druge strane, stvara šareni školski prostor, omogućavajući deci da uče i rastu slobodno i srećno.

Ovaj projekat je dizajniran tako da podstiče sveobuhvatno korišćenje krovnih prostora. Da bi se nosile sa visinskim razlikama, stepenice na zgradama škole stvaraju terasaste krovne prostore, s tim što je južna strana zgrade viša od severne. Svi elementi, uključujući zanimljive i neprekidne rampe, terasaste platforme, šarene zelene površine i posebne „drvene kuće“, čine idealan prostor za đake – idiličnu oazu izgrađenu u pomalo bajkovitom stilu.

Prostor za nastavu nalazi se u drvenim prostorijama na krovovima, a otvoreni prostor se koristi kao mesto za niz zanimljivih aktivnosti, kao što su mešoviti časovi ili kursevi geografskih nauka. S obzirom na ekstremnu oskudicu zemljišta, prostor se oslanja na vertikalne rasporede zgrada, dok je ulaz u osnovnu i srednju školu postavljen tako da zapravo formira zasebnu zonu u kojoj se nalaze učionice za muziku, umetnost, ples i druge kreativne aktivnosti.

Učionice na standardnom spratu su dizajnirane sa duplim hodnicima, pružajući učenicima zgodan i širok prostor za aktivnosti među razredima. Zgrada je takođe jasno podeljena na dve oblasti koje sadrže dinamičke i statične aktivnosti, pri čemu je prva predviđena kao trospratni kompleks za kulturne i sportske aktivnosti, dok druga uglavnom pokriva nastavnu oblast, biblioteke osnovnih i srednjih škola itd.

Okrenut prema gradskim parkovima na istoku i severu, dvospratni nadzemni hodnik omogućava učenicima da vide zelene pejzaže u parkovima. Zato se za ovaj zanimljivi projekat slobodno može reći da predstavlja pravi mali raj za sve one koji će imati tu sreću da ovde steknu svoja prva znanja.

Povezane teme