Po ugledu na bicilističke staze u Kopenhagenu, u Kini je projektovan najduži izdignuti most za bicikle na svetu.
Osam kilometara duga izdignuta biciklistička staza, koju je u luci Sjamen u jugoistočnoj Kini izgradila danska arhitektonska firma Dissing+Weitling, ne samo što je prva staza te vrste u ovoj azijskoj zemlji, već je i – najduža na svetu. Staza je izgrađena u rekordno kratkom roku, a biće otvorena tokom proslave Kineske nove godine.
Staza bi trebalo da učini vožnju bicikala u urbanoj sredini lučkog grada pretrpanoj saobraćajem znatno sigurnijom, ali i zabavnijom. Cilj lokalnih vlasti je da prošire mogućnosti besplatnog transporta biciklom i na taj način smanje negativan uticaj saobraćaja na životnu sredinu.
U Sjamenu, najširi bulevari su rezervisani za automobile i veoma su opasni za bicikliste. Izdignuta biciklistička staza je zato ključna za biciklističku infrastrukturu grada. Staza je postavljena na visini drugog sprata, pet metara iznad puta za motorna vozila, na nivou ispod postojeće pruge javne železnice, paralelno sa njom. Dizajneri su se odlučili za takvo rešenje jer je na uličnom nivou prostor dostupan za biciklističke staze veoma ograničen, ali i zato što se biciklistima tako pruža uzbudljivija ruta koja nudi pogled na grad koji oduzima dah, a povezuje pet velikih stambenih zona i tri biznis centra.
Širina staze iznosi 4,8 metara, što omogućava da nekoliko bicikala nesmetano i komotno voze jedni pored drugih. Za podlogu staze odabrana je zelena boja, sa ciljem da asocira na prirodu i opusti bicikliste.
Staza je duž čitave putanje duge osam kilometara pomoću malih mostova povezana sa parkinzima za bicikle, servisnim radnjama i prilazima šoping centrima, javnim ustanovama i autobuskim stanicama koji se nalaze na istoj visini kao i staza. Ukupno, izgrađeno je jedanaest prilaza koji služe za uključivanje i isključivanje sa staze, uključujući i jedan u obliku petlje koja se proteže na nekoliko nivoa. Izdignuta biciklistička staza idealan je prilaz radnjama i institucijama na višim spratovima. Naime, urbani život na različitim visinama karakterističan je za gusto naseljene azijske gradove, u kojima se restorani i prodavnice retko nalaze isključivo u prizemlju.
Danskoj firmi je bilo potrebno samo šest meseci da u saradnji sa lokalnim vlastima kineskog grada kompletiraju izgradnju staze. Kratkom roku izgradnje najviše je doprinelo prethodno iskustvo koje su u Dissing+Weitling stekli radeći na biciklističkim mostovima i super-autoputevima za grad Kopenhagen. Najpoznatiji njihov dizajn svakako je “Biciklistička zmija” koje je postala ikona glavnog grada Danske i simbol visokog kvaliteta njegovih urbanih oblasti.
T.R.
Foto: chinadaily.com.cn; happyclasses.co.in; en.yibada.com