Šta se dobije kada spojite običan nameštaj i veštine jednog nindže? Stolica koja je sa jedne strane precizno isečena na nekoliko delova, a sa druge strane dovoljno stabilna da na njoj može komforno da se sedi.
‘The Cut Chair’ (‘Isečena stolica’) je intrigantan projekat dizajnera nameštaja Pitera Bristola, koji je poznat po nesvakidašnjim idejnim rešenjima za svakodnevne objekte. Kao što ime nagoveštava, stolica nije celovita – tri od četiri njene nogare isečene su na komadiće. Pored nogara, i naslon stolice pretrpeo je ‘oštećenje’. Stolica je bele boje, dok su vrhovi isečenih delova obojeni u jarko crveno, tako da podsećaju na krv. Iako neuobičajen, dizajn stolice je i dalje izuzetno lep, doduše na nekonvencionalan način koji neće prijati svačijem ukusu.
‘Isečena’ stolica podseća na pozadinski detalj nekog akcionog filma – običan komad nameštaja koji je u trenutku borbe izuzetno vešti nindža laserski precizno isekao na komade. Na prvi pogled, stolica izgleda kao zamrznuti filmski kadar koji prikazuje predmet jedan trenutak nakon što ga je dotaklo sečivo i sekund pre nego što će se čitava kompozicija razleteti na sve strane. Na drugi pogled postaje jasno da, iako zaista jesu isečeni, delovi stolice i dalje nekom magijom plutaju u prostoru i uprkos svim zakonima fizike – stolica se ne raspada. Najčudnije od svega jeste što iako stolica nije celovita struktura, i dalje predstavlja izuzetno stabilno i udobno mesto za sedenje.
Tajna iza ove vešto osmišljene optičke iluzije leži u njenim pratećim dodacima – ravnoj ploči i tepihu koji je neizostavni pratilac ‘isečene’ stolice. Kako bi postigao ovaj fenomenalan vizuelni efekat, Piter Bristol primenio je stari mađioničarski trik – noseća struktura stolice ne leži u rasparčanim stolicama, već u ploči skrivenoj ispod tepiha. Na ploču je spojena jedina ‘neoštećena’ nogara koja ima ulogu ojačane grede i na sebi nosi težinu sedišta i naslona. Zahvaljujući kombinaciji ploče prionjene na pod i snažne nogare, sedište stabilno stoji na svom mestu, iako nas logika zdravog razuma ubeđuje da će se svakog trenutka raspasti.
Uloga preostale tri nogare jeste da pojačaju iluziju necelovitosti. Od svake nogare napravljena su po dva patrljka – jedan je prikačen na sedište, dok drugi izviruje iz tepiha. Oštećene nogare pojačavaju utisak posmatrača da je stolica rasečena i bude zainteresovanost i intrigu – na koji način se čitava konstrukcija može održati na samo jednoj nogari?
Nesumnjivo je da će ‘The Cut Chair’ izazvati pažnju gde god se nalazi. Ovaj komad nameštaja dobro će izgledati kako u izložbenoj galeriji, tako i u domovima ljudi koji uživaju u nekonvencionalnom dizajnu. Ne samo što je vizuelno upadljiva, ‘isečena’ stolica doneće u enterijer i magiju svojstvenu mađioničarima. Pažljivo osmišljena optička iluzija biće predmet kako čuđenja, tako i divljenja svakog posetioca. Takođe, predstavljaće i pravi izazov – samo najhrabriji usudiće se da sednu na stolicu koja naizgled nema sve delove.
‘Isečena’ stolica više je od kreativno dizajniranog nameštaja. Ona je i umetnička skulptura, istovremeno funkcionalni i dekorativni objekat, ali i dizajnersko čudo koje pobija zakone fizike i intrigira maštu posmatrača.
T.R.
Foto: pursuitist.com