Kada se dizajn susretne sa iluzijom, nastaju komadi koji brišu granicu između funkcije i umetnosti.
Upravo to donosi eksperimentalna i vizuelno zapanjujuća Duk kolekcija nameštaja iz kreativne radionice švedskog studija TOOJ, poznatog po hrabrim eksperimentima i radu sa inovativnim materijalima.
Nakon što su prošle godine privukli pažnju dizajnerskog sveta konzolnim stolom Contourage izrađenim 3D štampom od peska, Studio TOOJ sada pomera granice percepcije sa novom kolekcijom koja na prvi pogled deluje kao da je sačinjena od pažljivo zgužvanog platna — a zapravo je reč o čvrstom, skulpturalnom nameštaju izrađenom od drveta i prekrivenom micelijumom.
Ime Duk, što na švedskom znači „stolnjak“, savršeno opisuje vizuelnu zagonetku koju ovi komadi predstavljaju. Svaki element — od bočnih stočića do postamenata — izgleda kao da je prekriven mekim tekstilom koji lagano pada niz ivice, dok se u stvari radi o čvrstoj formi, vešto oblikovanoj i obloženoj futurističkim bio-materijalom.
Taj materijal je Reishi, održiva micelijska tkanina koju uzgaja američka kompanija MycoWorks. Reč je o inovativnom bio-materijalu dobijenom od micelijuma — korenskog sistema gljiva — koji omogućava neverovatnu kontrolu nad čvrstinom, teksturom i vizuelnim karakterom površine. Svaki komad iz kolekcije nosi jedinstveni, organski otisak prirode, sa suptilnim varijacijama koje dodatno pojačavaju iluziju da se radi o tkanini.
Prvi komad iz ove kolekcije — zidni ugaoni sto — predstavljen je krajem 2024. godine, dok su na ovogodišnjoj Milan Design Week manifestaciji predstavljeni i novi članovi kolekcije: elegantni pomoćni sto i skulpturalni postament. Ovi objekti ne samo da privlače pažnju, već i postavljaju pitanje: gde je granica između nameštaja, umetnosti i prirodne nauke?
Sa Duk kolekcijom, Studio TOOJ stvara poetiku iluzije i poziva nas da preispitamo sopstvenu percepciju materijala i oblika — dok istovremeno otvaraju vrata budućnosti u kojoj će dizajn biti istovremeno održiv, eksperimentalno smeo i estetski besprekorno rafiniran.