Glokalizacija: najrasprostranjeniji arhitektonski trend za koji (verovatno) nikada niste čuli

Više slika

Više slika

Glokalizacija je, hteli mi da to da priznamo ili ne, najrasprostranjeniji arhitektonski trend.

Nekada rezervisan za marketing i oglašavanje, termin glokalizacija se sada primenjuje da označi rastuću arhitektonsku tendenciju. Glokalizacija je termin koji zapravo nije nov, ali se obično koristi u diskusijama oko kampanja za proizvode po meri koje se pokreću na globalnim tržištima. U takvim slučajevima, iako su proizvod i suština oglašavanja isti, oni se prilagođavaju od slučaja do slučaja kako bi odgovarali kulturnim praksama u različitim delovima sveta.

Neobičan termin skovao je sada već davne 1980. godine sociolog Roland Robertson koji je tvrdio da je ideja nastala u japanskoj poslovnoj praksi. U to vreme je napisao da je glokalizacija značila istovremenost, odnosno zajedničko prisustvo - takozvanu tendenciju univerzalizacije i partikularizacije. Za razliku od globalizacije, glokalizacija priznaje lokalne prakse, običaje i kulture i podstiče njihovo očuvanje.

U poslednje vreme, videli smo povećanu potražnju, a takođe i visoke pohvale, za arhitektonske projekte koji slave i, što je najvažnije, čuvaju lokalno nasleđe. U prošlim vekovima, kolonizacija je igrala značajnu ulogu u globalizaciji arhitektonskih stilova. U mnogim zemljama još uvek svedočimo uticaju britanskog, francuskog i portugalskog kolonijalizma, posebno u zemljama kao što su Indija i Karibi.

U novije vreme, tačnije u poslednje dve decenije, arhitektura je pretrpela dramatične promene koje su potaknule tri glavna modela: globalizaciju, životnu sredinu i tehnologiju. Promene koje su se desile na ovim poljima dovele su do široko rasprostranjenog zanemarivanja vrednosti kulture i nasleđa. Globalno, to je rezultiralo širenjem zapadnog uticaja na skoro sve zemlje što se najbolje vidi na polju arhitekture: domovi, kancelarije pa i državne institucije gotovo da imaju identičnu estetiku na svim kontinentima.

Ova vrsta ispiranja kulture u arhitekturi je konstantna i jako prisutna u svim islamskim zemljama koje su brzo razvili zapadnjaci, kao što su Dubai ili Izrael. Mnoge zgrade u ovim nacijama više ne sadrže karakteristike koje su tradicionalno imale simbolički značaj u arhitekturi regiona. Lukovi, kupole i ukrasi koji su tradicionalno kulturno značajni u muslimanskoj veri su zanemareni zbog ogromnih, zastakljenih modernih struktura sa malo ili nimalo istorijskog ili kulturnog predstavljanja.

Kada standardizujemo način na koji dizajniramo i gradimo, postoje značajni nedostaci - od kojih mnogi nisu samo estetski. Naši preci su svoje domove gradili na poseban način kako bi odgovarali zemlji koju su naseljavali. Njihova mudrost i načini izgradnje zaštitili su ih od klime na kojoj se nalaze, uključujući prirodne katastrofe koje su se tamo dešavale. Takođe su na najbolji način iskoristili raspoložive resurse, uzimajući i vraćajući materijale sa zemlje u cikličnom procesu, praksu koju mnogi tek sada počinju da ponavljaju.

Kako arhitektura, pejzaži i gradovi postaju ugroženi klimatskom krizom i nemirima, kulturni kontekst i razumevanje odluka naših predaka koji su živeli na prostorima u kojima sada mi živimo postaju najvažniji. Isto tako, činjenica je da polako gubimo istorijske veštine u različitim kulturama. Dok su kolonizacija i imperijalizam istorijski izbrisali mnoge drevne jezike, istorije i kulture, takvi gubici se dešavaju i danas. U arhitekturi, ovo se oblikuje u gubitku veština i zanata.

Modernistički pokret i masovna proizvodnja u okviru globalne industrije doveli su do toga da se obučava manje zanatlija, a nažalost, tradicionalne tehnike građenja koje su korišćene vekovima su potpuno izgubljene. Širom sveta, lepota i kulturna mudrost vekovnog zanatstva su na ivici izumiranja. Kada tome dodamo savremenu mehanizaciju i globalizovanu proizvodnju, postaje jasno otkud toliki (često nerealni) troškovi tradicionalnih materijala. Čini se da drvo, pločice, pa i sam proces gradnje postaje luksuzna roba dostupna samo onima sa dubokim džepom.

U pogledu ljudske istorije, arhitektonski stilovi, tehnike i izrazi su se uvek razvijali i nastaviće da se razvijaju zajedno sa nama. Međutim, dok nastavljamo da učimo i razumemo našu istoriju, od vitalnog je značaja da se setimo da su delovi naše kolektivne prošlosti zauvek izgubljeni tokom vremena, te da pokušamo da učinimo sve što možemo da sprečimo gubitak znanja ili tradicije.

Srećom, dok je digitalno doba nastalo kao jedan od uzroka arhitektonske globalizacije, ono je na kraju dovelo do glokalizacije i nedavnog preokreta takvih stavova jer počinjemo da prepoznajemo štetu koju su pomenute prakse nanele kulturnom identitetu i nasleđu. Dizajneri i klijenti podjednako zahtevaju bolje, insistirajući da njihove zgrade imaju karakter, da su osetljive na okruženje i odražavaju njihovo kulturno nasleđe.

Možda u tome i leži lepota tog čudnog termina glokalizacija.

Povezane teme

16.06.2025 Gradnja

Zaha Hadid Architects gradi svoj prvi muzej od zemlje u srcu Saudijske Arabije

Vizionarski tim Zaha Hadid Architects započeo je rad na spektakularnom muzeju Asaan, smeštenom u istorijskom okrugu At-Turaif u Diriji, u neposrednoj blizini Rijada.

02.06.2025 Gradnja

Geometrijsko čudo u srcu tropskog raja: futuristički paviljoni usred meksičkog parka

Na raskošnoj obali meksičke države Kintana-Roo, tamo gde se džungle Jukatana sreću s urbanim ritmom grada Četumala, arhitektonska čarolija se probudila iz zaborava.

13.05.2025 Gradnja

Muzej budućnosti u Šenženu: još jedno futurističko remek-delo iz ateljea Zaha Hadid Architects

U dinamičnom, tehnološki naprednom okruženju grada Šenžena, poznatog kao kineska dolina inovacija, otvorena je nova arhitektonska atrakcija koja već osvaja pažnju svetske javnosti...

13.05.2025 Gradnja

Terase i balkoni – mesto za opuštanje u svakom danu

Već dugo terase, ali i balkoni nisu samo dodaci domovima, već su postali ključni elementi u oblikovanju životnog prostora, spajajući funkcionalnost i estetsku vrednost.

12.05.2025 Gradnja

RAMSA potpisuje novo remek-delo na Menhetnu: neoklasični neboder sa dušom istorije i duhom savremenog luksuza

Na raskršću klasične elegancije i savremenog luksuza, na Menhetnu niče nova arhitektonska ikona – neboder koji spaja duh prošlih epoha sa ritmom modernog života.

28.04.2025 Gradnja

Arhitektonska čarolija u srcu pustinje: Foster + Partners projektuje ekskluzivni stambeni kompleks na ostrvu Lahik u Saudijskoj Arabiji

Vizionarski studio Foster + Partners, predvođen legendarnim arhitektom Normanom Fosterom, predstavio je spektakularnu arhitektonsku koncepciju za Lahik — luksuzno stambeno naselje...

15.04.2025 Gradnja

"Butterfly" – Skulpturalni neboder koji leprša iznad Vankuvera

U srcu Vankuvera, na prestižnoj lokaciji poluostrva Dauntaun, uzdiže se arhitektonsko čudo savremenog doba – Butterfly, spektakularni stambeni neboder visine 57 spratova, treći po...

07.04.2025 Gradnja

Studio Libeskind: Arhitektonska revolucija u predgrađu Pariza

Arhitektonski biro Studio Libeskind predstavio je ambiciozni projekat Fan d’Issy, futurističku zgradu sa geometrijskim, dinamičnim fasadama u pariskoj opštini Isi-le-Mulino.

01.04.2025 Gradnja

Kraj jedne ere: Hotel Jugoslavija nestaje sa mape Beograda

Nekada simbol prestiža, Hotel Jugoslavija danas je samo sećanje u urbanom pejzažu Beograda.

31.03.2025 Gradnja

Prvi projekat studija Zaha Hadid Architects u Gruziji – remek-delo koje redefiniše skyline Tbilisija

Studio Zaha Hadid Architects otkriva svoj prvi spektakularni projekat u Gruziji – impresivnu 42-spratnu kulu Cityzen Tower, koja će se uzdići u srcu Tbilisija, nedaleko od Centraln...

13.03.2025 Gradnja

Foster + Partners: Revolucionarni ekološki neboderi sa panoramskim pogledom na Temzu

Londonski horizont uskoro će obogatiti impozantni arhitektonski kompleks koji nosi pečat jedne od najuticajnijih svetskih firmi – britanskog biroa Foster + Partners.