Glokalizacija: najrasprostranjeniji arhitektonski trend za koji (verovatno) nikada niste čuli

Više slika

Više slika

Glokalizacija je, hteli mi da to da priznamo ili ne, najrasprostranjeniji arhitektonski trend.

Nekada rezervisan za marketing i oglašavanje, termin glokalizacija se sada primenjuje da označi rastuću arhitektonsku tendenciju. Glokalizacija je termin koji zapravo nije nov, ali se obično koristi u diskusijama oko kampanja za proizvode po meri koje se pokreću na globalnim tržištima. U takvim slučajevima, iako su proizvod i suština oglašavanja isti, oni se prilagođavaju od slučaja do slučaja kako bi odgovarali kulturnim praksama u različitim delovima sveta.

Neobičan termin skovao je sada već davne 1980. godine sociolog Roland Robertson koji je tvrdio da je ideja nastala u japanskoj poslovnoj praksi. U to vreme je napisao da je glokalizacija značila istovremenost, odnosno zajedničko prisustvo - takozvanu tendenciju univerzalizacije i partikularizacije. Za razliku od globalizacije, glokalizacija priznaje lokalne prakse, običaje i kulture i podstiče njihovo očuvanje.

U poslednje vreme, videli smo povećanu potražnju, a takođe i visoke pohvale, za arhitektonske projekte koji slave i, što je najvažnije, čuvaju lokalno nasleđe. U prošlim vekovima, kolonizacija je igrala značajnu ulogu u globalizaciji arhitektonskih stilova. U mnogim zemljama još uvek svedočimo uticaju britanskog, francuskog i portugalskog kolonijalizma, posebno u zemljama kao što su Indija i Karibi.

U novije vreme, tačnije u poslednje dve decenije, arhitektura je pretrpela dramatične promene koje su potaknule tri glavna modela: globalizaciju, životnu sredinu i tehnologiju. Promene koje su se desile na ovim poljima dovele su do široko rasprostranjenog zanemarivanja vrednosti kulture i nasleđa. Globalno, to je rezultiralo širenjem zapadnog uticaja na skoro sve zemlje što se najbolje vidi na polju arhitekture: domovi, kancelarije pa i državne institucije gotovo da imaju identičnu estetiku na svim kontinentima.

Ova vrsta ispiranja kulture u arhitekturi je konstantna i jako prisutna u svim islamskim zemljama koje su brzo razvili zapadnjaci, kao što su Dubai ili Izrael. Mnoge zgrade u ovim nacijama više ne sadrže karakteristike koje su tradicionalno imale simbolički značaj u arhitekturi regiona. Lukovi, kupole i ukrasi koji su tradicionalno kulturno značajni u muslimanskoj veri su zanemareni zbog ogromnih, zastakljenih modernih struktura sa malo ili nimalo istorijskog ili kulturnog predstavljanja.

Kada standardizujemo način na koji dizajniramo i gradimo, postoje značajni nedostaci - od kojih mnogi nisu samo estetski. Naši preci su svoje domove gradili na poseban način kako bi odgovarali zemlji koju su naseljavali. Njihova mudrost i načini izgradnje zaštitili su ih od klime na kojoj se nalaze, uključujući prirodne katastrofe koje su se tamo dešavale. Takođe su na najbolji način iskoristili raspoložive resurse, uzimajući i vraćajući materijale sa zemlje u cikličnom procesu, praksu koju mnogi tek sada počinju da ponavljaju.

Kako arhitektura, pejzaži i gradovi postaju ugroženi klimatskom krizom i nemirima, kulturni kontekst i razumevanje odluka naših predaka koji su živeli na prostorima u kojima sada mi živimo postaju najvažniji. Isto tako, činjenica je da polako gubimo istorijske veštine u različitim kulturama. Dok su kolonizacija i imperijalizam istorijski izbrisali mnoge drevne jezike, istorije i kulture, takvi gubici se dešavaju i danas. U arhitekturi, ovo se oblikuje u gubitku veština i zanata.

Modernistički pokret i masovna proizvodnja u okviru globalne industrije doveli su do toga da se obučava manje zanatlija, a nažalost, tradicionalne tehnike građenja koje su korišćene vekovima su potpuno izgubljene. Širom sveta, lepota i kulturna mudrost vekovnog zanatstva su na ivici izumiranja. Kada tome dodamo savremenu mehanizaciju i globalizovanu proizvodnju, postaje jasno otkud toliki (često nerealni) troškovi tradicionalnih materijala. Čini se da drvo, pločice, pa i sam proces gradnje postaje luksuzna roba dostupna samo onima sa dubokim džepom.

U pogledu ljudske istorije, arhitektonski stilovi, tehnike i izrazi su se uvek razvijali i nastaviće da se razvijaju zajedno sa nama. Međutim, dok nastavljamo da učimo i razumemo našu istoriju, od vitalnog je značaja da se setimo da su delovi naše kolektivne prošlosti zauvek izgubljeni tokom vremena, te da pokušamo da učinimo sve što možemo da sprečimo gubitak znanja ili tradicije.

Srećom, dok je digitalno doba nastalo kao jedan od uzroka arhitektonske globalizacije, ono je na kraju dovelo do glokalizacije i nedavnog preokreta takvih stavova jer počinjemo da prepoznajemo štetu koju su pomenute prakse nanele kulturnom identitetu i nasleđu. Dizajneri i klijenti podjednako zahtevaju bolje, insistirajući da njihove zgrade imaju karakter, da su osetljive na okruženje i odražavaju njihovo kulturno nasleđe.

Možda u tome i leži lepota tog čudnog termina glokalizacija.

Povezane teme

07.03.2023 Gradnja

Pionirski urbanistički projekti koji transformišu javni prostor

Arhitekte u gradovima koji su prosto gladni inovacija preduzimaju neverovatne korake da izgrade spektakularne javne prostore. Cena zauzimanja prostora u velikim gradovima može biti...

02.03.2023 Gradnja

Gradnja koja poštuje prirodu: kućica u obliku piramide se savršeno stapa sa šumskim okruženjem

Piramidalna drvena kućica nastavlja niz jedinstveno dizajniranih prirodnih domova u šumskom okruženju. Dve piramidalne kućice se nalaze na šumovitoj padini u mirnom okruženju gde s...

27.02.2023 Gradnja

Cigla kao okosnica nesvakidašnjeg građevinskog projekta u Brazilu

Ova zanimljiva stambena zgrada reinterpretira prostorne i vremenske instance u vezi sa kontekstom, orijentacijom i urbanim karakterom. Projekat se sastoji od deset stambenih jedini...

22.02.2023 Gradnja

Glavni grad Saudijske Arabije će do 2030. biti bogatiji za neboder u obliku kocke

Glavni grad Saudijske Arabije uskoro dobija 400 metara visok neboder u obliku kocke. Vlada Saudijske Arabije objavila je planove za izgradnju 400 metara visokog nebodera u obliku k...

17.02.2023 Gradnja

Madre Natura, prva čelična 3D štampana struktura modularnih kuća

Prva čelična 3D štampana struktura modularnih kuća na svetu za posetioce, turiste i umetnike Nivola muzeja u Oraniju, gradu na Sardiniji. Jedinstveni arhitektonski projekat inspiri...

14.02.2023 Gradnja

Dva podzemna parkinga u Amsterdamu mogu da prime čak 11000 bicikala!

Amsterdam, grad poznat po svojoj ljubavi prema biciklizmu, dobio je dva nova podzemna parkinga za smeštaj čak 11000 bicikala. Koliko god biciklizam bio zabavan i ekološki prihvatlj...

10.02.2023 Gradnja

Ova prelepa kućica na drvetu je zapravo produžetak glavne kuće

Ova prelepa kućica na drvetu u brazilskoj šumi je pod velikim uticajem okoline. Kućica na drvetu zapravo pokušava da pruži apstraktnu interpretaciju svog okruženja, kako u arhitekt...

07.02.2023 Gradnja

Drveni pešački most spaja obale reke i postaje deo biciklističkih ruta

Iako autonoman, projekat drvenog pešačkog mosta u Sloveniji odnedavno je postao deo biciklističkih ruta. Prelepi most spaja obale reke Save Bohinjke i tako čini infrastrukturno čvo...

30.01.2023 Gradnja

Mala kinetička kućica pomaže nam da stvorimo dublji odnos sa prirodom

Arhitektonska pokretna struktura „slična životinjama“ predstavlja odgovor na okolne prirodne sile. Shiver House je kinetička struktura „nalik životinjama“ koja se kreće i prilagođa...

25.01.2023 Gradnja

Novi neboder u obliku velike kristalne stene krasiće kineski grad Džuhaj

Veliki neboder u obliku kristalne stene uskoro će krasiti kineski grad Džuhaj. Stenske formacije duž obale Džuhaja inspirisale su arhitektonski studio Aedas da dizajnira prelepi kr...

20.01.2023 Gradnja

Čudna lokacija nije prepreka za stvaranje okruglog doma

Ušuškana na strmom terenu, ova okrugla kuća je geometrijski jedinstvena struktura koja nikog ne ostavlja ravnodušnim. Vlasnici imanja su se zaljubili u ovu čudnu kružnu kuću i u po...