Kancelarije otvorenog tipa, ili poznatije kao "open space", su dinamične, bez privatnosti, ali korisne, jer zaposleni stvaraju bolje odnose i rade u timu...
Videli smo trend za uređenje poslovnog prostora koji je sve zastupljeniji i kod nas, ali izgleda da 2015. može biti godina kompletnog remonta kancelarija.
Originalna ideja otvorene kancelarije zamišljena je još davne 1950. od strane tima u Hamburgu, koji su mislili da će to olakšati komunikaciju između zaposlenih.
Danas oko 70% svih radnih prostora je usvojilo ovaj trend, tako da predpostavljamo da to funkcioniše. Ali neki rezultati pokazuju drugačije. Ima toliko koncepata otvorenih kancelarija koje poslodavci sada usvajaju, a neki se izdvajaju po svojoj kreativnosti.
Danas ćemo da zavirimo u top koncepte za 2015. za uređenje poslovnog prostora i analiziraćemo probleme i prednosti - da li otvoreni prostor funkcioniše i zašto se neki zaposleni ipak kriju iza pregrada.
OTVORENA KANCELARIJA
Koncept koji ruši zidove u današnjim radnim prostorima: Otvorene kancelarije bi trebalo da poboljšaju radni proces i komunikaciju. Zvuči razumno? Možda ne.
Jedan članak napominje da su moderne agencije prihvatile ovaj koncept i da navode bolju komunikaciju, saradnju i brzinu rada, i da iz tog razloga predlažu da se barijere i zidovi sruše. Takođe ističu da su lideri agencija videli pozitivne prednosti i povećanu produktivnost kao rezultat ovoga.
Ali šta se dešava sa privatnošću i sa poverljivim telefonskim razgovorima i slično?
MANE OVAKVOG KONCEPTA
1. Jedan članak u Forbes magazinu navodi da otvorene kancelarije pospešuju prenos bakterija, što je veoma loše za zdravlje zaposlenih.
2. Kod zaposlenih ne postoji produktivnost i zadovoljstvo, zahvaljujući nedostatku privatnosti.
3. Nema prostora koje je zaista samo njihovo.
4. Različiti načini rada se ne prikazuju i ne priznaju.
5. Forsirana je kreativnost, jer su sve oči uprte na vas, a da li je to dobro rešenje?
BOLJE I PAR ZIDOVA NEGO NIJEDAN
Zaposleni su se požalili da se osećaju previše otvoreni i izloženi, u kombinaciji sa previše buke, nisu dovoljno skoncetrisani. Iz tog razloga postoji novi koncept koji je kreiran, kako bi se pronašla zlatna sredina.
Izgleda da su svi požurili da sruše sve zidove na radnim mestima, ali sada žele da neke povrate. Moderno opremljene kancelarije, pokušavaju da dizajnom postignu zlatnu sredinu, bez vraćanja svih zidova.
Na primer, jedan Microsoft tim se odlučio na zatvorene i privatne kancelarije, i kada treba da sarađuju, jednostavno se odkotrljaju na stolicama u hodnik gde imaju otvorene razgovore. Kada završie, samo se otkotrljaju nazad u svoju privatnost.
Sa druge strane, umesto da se zapsoleni kotrljaju na stolicama po kancelariji, postoje novi kancelarijski koncepti koji kombinuju komforni prostor gde zaposleni mogu da sede zajedno i sarađuju. Ovaj koncept je uravnotežen sa privatnim telefonskim prostorijama i zatvorenim prostorijama za sastanke. Zaista, čini se da su neki zidovi nezaobilazni u modernim kancelarijama.
ZAŠTO ĆE KONCEPT OTVORENE KANCELARIJE OSTATI?
Uprkos svim usponima i padovima, trend otvorenog kancelarijskog prostora, čini se da je prisutan u jednom ili drugom konceptu.
Kao što su oni koji trenutno rade u otvorenim kancelarijama naučili da nije uvek lako, sigurno ili prijatno raditi u open space-u, tako i svako potražuje radni prostor, gde imaju svoj mir da razmišljaju, gde ne slušaju kolegu prekoputa koji telefonira i sl.
Da, ovaj trend će verovatno ostati prisutan zauvek, ali pojedine pregrade su zaista potrebne. Kakva su vaša iskustva?
N.O.