Italijanski renesansni, univerzalni genije, Leonardo da Vinči je i dalje jedan od najpoznatijih umetnika, arhitekata, inženjera, naučnika i pronalazača iz njegove ili bilo koje druge generacije...
Mnogi njegovi koncepti su stotinama godina ispred svog vremena, a Golden Horn most je savršen primer toga.
U 1501. godini, Leonardo da Vinči napravio je skicu mosta dugog 240 metara - jedinstvenog raspona koji je trebalo da bude izgrađen preko Zlatnog roga - prirodnog ulaza u Bosforski moreuz koji deli grad Carigrad, današnji Istanbul.
Ovo je prvi put da je predložen takav dug raspon mosta. Građevinske metode koje su bile potrebne za izgradnju takve strukture ne bi došle u upotrebu još 300 godina. Shodno tome, most nije mogao biti izgrađen, jer je bio previše napredan za graditelje tog vremena.
Za pet stotina godina, Leonardov graciozan dizajn ostao je čudan, mali crtež u uglu jedne od Leonardovih obimnih svezaka, sve do 1996. godine kada je savremeni norveški umetnik, Vebjorn Sand, video crtež na izložbi Leonardovih inženjerskih projekata. Sand je bio impresioniran i po povratku u Oslo, on je predložio da norveški državni putevi preduzmu izgradnju projekta.
Za narednih nekoliko godina, Vebjorn Sand posvetio je svoje vreme i trud da se transformiše Leonardov projekat mosta iz sna u realnost.
I u 2001. godini, most na osnovu Leonardovog originalnog dizajna sagrađen je u blizini grada u Norveškoj, na autoputu E - 18 koji povezuje Oslo i Stokholm. Pretvaranje osnovnog dizajna u stvarnost uradio je arhitekta Selberg.
Pešački most je izgrađen po istom modelu kao originalni crtež Leonarda da Vinčija, ali umesto masivnog luka kamenog mosta, ima tri grede koje grade luk preko puta. Na vrhu greda može se hodati. Ukupna dužina mosta je 108 metara sa glavnog raspona širine 40 metara, visine 10 metara.
Prema projektu Leonarda da Vinčija, turska vlada je odlučila da izgradi punopravni most Leonardovog dizajna koji je zasnovan na crtežu Golden Horn.
M.L.